جلسه یکشنبه ۹۳/۳/۳

5 خرداد 1394 در 5:31ب.ظ

گزیده ای از سخنان استاد حاج ماشالله عابدی در ذیل:

هر کسی صدای خوب داشته باشد و … یک دفعه میرود بالا و… و دیگری که شعر صحیح و سالم میخواند هیچی. این هم یک نقص است…

 

 

 

مداح باید دعا یا اشعار را علاوه بر اینکه برای خود میخواند تا بتواند صحیح در جمع بخواند باید برای یک نفر دیگر هم بخواند، زیرا ممکن است که یک کلمه را اشتباه میخواند و تلفظ میکند ولی به گمان خودش صحیح میخواند مثلا چهل سال است که دارد قرآن را اشتباه میخواند، چونکه کسی نبوده ایرادش را بگیرد.

البته الان متاسفانه مستمع به این مسائل خیلی توجه نمیکند، هر کسی صدای خوب داشته باشد و … یک دفعه میرود بالا و… و دیگری که شعر صحیح و سالم میخواند هیچی. این هم یک نقص است. البته سطح جامعه بالا رفته ولی خیلی دقت به این چیزها نیست. به هر جهت اگر میخواهیم شعر یا دعا را بخوانیم اول برای کسی که وارد است بخوانیم.

ماه شعبان، تنها ماهی است که هیچ شهادتی در آن نیست. و مهمترین روز آن که احتمال است شب قدر باشد نیمه شعبان است. طبق برخی نقل ها ممکن است مقدرات مارا در شب نیمه شعبان بنویسند. در سال چند شب مهم است یکی از آن ها شب نیمه شعبان است. شب سال تحویل را خیلی اهمیت می دهیم در حالی که هیچ روایتی نداریم که مقدرات در آن شب نوشته میشود، این را بها میدهیم ولی شب نیمه شعبان را بعضا خیلی اهمیت نمی دهیم.مناجات شعبانیه جزو مناجات هایی است که همه ائمه میخواندند بنابراین خیلی معتبر است و مهم است، شما نمیتوانی حتی در مورد زیارت جامعه کبیره و امین الله هم چنین چیزی را بگویی. حتی برخی از اهل عرفان استناداتشان به همین مناجات شعبانیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *