بصیرت ۷

29 مهر 1393 در 9:58ق.ظ

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی کرمان که در تاریخ ۱۷ مهر ۹۳ در مؤسسه برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن دهه ولایت به دغدغه‌های فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای که ما به عنوان طلبه و خادم دین داریم این است که مظاهر اصیل فرهنگ اسلامی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

ایشان با بیان این‌که منشأ ضعف‌های اخلاقی و فرهنگی در جامعه بی‌توجهی به اصول اسلامی است، اظهار داشت: وجود نقص‌های اخلاقی و به‌طور کلی فساد، امر تازه‌ای نیست بلکه از ابتدای خلقت با ظهور انسان، فساد هم ظاهر شده است؛ اما آنچه باید به آن توجه کرد این است که وظیفه ما در مقابل فساد چیست، و چه کاری انجام دهیم تا خود مبتلا نشویم.

وی با اشاره به این‌که متمرکز شدن بر روی انبوه فسادهای جامعه، انسان را به یأس مبتلا می‌کند، یادآور شد: حفظ روحیه امید و توکل بر خدا قدم اول در مواجهه با فساد است و نباید فراموش کنیم که خداوند قادر است در سخت‌ترین شرایط و فاسدترین جوامع، افرادی با بالاترین درجه اخلاقی و مراتب معنوی را پرورش دهد که نمونه‌های بارز آن را می‌توان در پرورش حضرت موسی (ع) در دل حکومت فرعون، یا قیام حضرت امام خمینی (ره) در عصر طاغوت، مشاهده کرد.

علامه مصباح، نقاط قوت جامعه را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: در کنار فساد در جامعه، نقاط قوت فراوانی نیز وجود دارد، و نباید از گرایش زیادی که به دین، اخلاق و معنویت در جامعه غافل بود، زیرا این خود از الطاف ویژه الهی است.

ایشان با ذکر اهمیت توجه به عیب‌های خود و تلاش برای رفع آنها اضافه کرد: یکی از حربه‌های شیطان این است که انسان را بر عیب‌ها و نقائص دیگران متمرکز می‌کند و از عیب‌های خودمان غافل می‌کند، درصورتی که باید ابتدا نقائص خود را برطرف کنیم و بعد با درک وظیفه در هر شرایط نسبت به اصلاح جامعه اقدام نماییم.

وی با اشاره به آیه ۵۵ از سوره توبه، خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که وظیفه خود را بداند و در ردیف محسنین قرار گیرد، وعده و لطف الهی شامل حال آن می‌گردد و از آسیب‌ها در امان خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه، وظایف طلاب را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید حقایق اصیل اسلام را از محتوای کتاب و سنت بشناسیم و حقیقت آن را درک کنیم، و دغدغه اصلاح جامعه داشته باشیم، نه این‌که پست و مقام را ابزاری برای دنیاطلبی قرار دهیم.

ایشان یادآور شد: یکی از مصادیق این دغدغه، امر به معروف و نهی از منکر است که اگر به صورت یک حرکت جمعی انجام شود، و با دلسوزی و برنامه‌ریزی دقیق در جهت همگانی کردن رفتارهای دینی و اخلاقی حرکت کنیم، می‌تواند در رفع فسادهای جامعه مؤثر واقع شود.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد:‌ باید این باور در ما نهادینه شود که در دستگاه امام زمان (عج) کار می‌کنیم، و با این نگاه، در راه شناخت وظیفه خود و انجام آن تلاش کنیم، و در این راه از نعمت وجود رهبری غافل نشویم، و با تمام توان در حمایت از مقام ولایت و شکرگزاری این نعمت عظیم بکوشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *